سفارش تبلیغ
صبا ویژن
   RSS  |   خانه |   شناسنامه |   پست الکترونیک |  پارسی بلاگ | یــــاهـو
اوقات شرعی

فلسفه اخلاق اسلامی

عینیت یا ذهنیت ارزش های اخلاقی (دوشنبه 85/11/16 ساعت 4:48 صبح)

یکی از سؤال های اساسی که فلسفه اخلاق متکفل پاسخگویی به آن است این سؤال است که« آیا ارزش ها عینی هستند یا ذهنی؟به عبارت دیگر آیا ما خوب را می خواهیم چون خوب است ،یا این که خوب، خوب است  چون ما آن را میخواهیم؟»پاسخی که به این سؤال داده میشود ، مشخص می کند که فرد در زمره عینیت گروان است یا ذهنیت گروان.«عینیت گروی اخلاقی به دو صورت مطلق و ضعیف شده مورد اعتقاد است.صورت مطلق این نظریه به طور کلاسیک از سوی افلاطون اظهار شده است.وی معتقد بود ،خیر اخلاقی وصف ناپذیر و مستقل است .در دوره معاصر نیز فلاسفه ای چون مور معتقد به وجود ارزش هایی مستقل از انسان و مصلحت های عقلانی بوده اند . قائلان به شکل ضعیف شده عینیت گروی اخلاقی ،ارزش ها را صفات یا کیفیاتی ظهوری در طبیعت اشیاء میدانند که در اثر برقراری رابطه با انسان به ظهور میرسند.» به هر حال «یک نظریه اخلاقی را در صورتی عینی میدانیم که معتقد باشد صدق معنایی که به واسطه یک جمله اخلاقی بیان میشود،مستقل است از شخصی که این جمله را استعمال میکند ونیز مستقل است از زمان و مکانی که در آن ،این جمله را استعمال کرده است.»منطق گروی اخلاقی،شهود گروی، نظریات حس اخلاقی،نظریات الهیاتی و طبیعت گروی عینی،همگی در زمره نظریات عینیت گرایند.

در طرف مقابل ،«یک نظریه اخلاقی ذهن گروانه ،نظریه ای است که به حسب آن احکام اخلاقی درباره انسان ها،احکامی است درمورد نحوه واکنش مردم نسبت به این انسان ها یا افعال،یعنی نحوه تفکر یا احساس ایشان نسبت به آن ها»«عجالتاً نظرات ذهن گروانه را میتوان بر اساس این که آیا احکام اخلاقی درباره افکار یا احساسات گوینده است یا درباره افکار گروهی از مردم است یا احساسات انسان بما هو انسان ،به سه دسته طبقه بندی کرد.»روایت های معتدل تری نیز از ذهن گروی اخلاقی وجود دارد که از آن جمله میتوان به نظریه مکی اشاره کرد.

در فلسفه اسلامی سه دیدگاه عمده درباره عینیت و ذهنیت ارزش ها و احکام اخلاقی وجود دارد که به شرح ذیل میباشد:

1-ارزش ها اموری عینی و حقیقی بوده و نقش انسان نسبت به آن ها ادراک محض است؛به عبارت دیگر خوب و بد از دسته معقولات اولی یا مفاهیم ماهوی است.به نظر میرسد متکلمان معتزلی و همچنین متکلمان آغازین شیعه بر این باور بوده اند.

2-ارزش یک امر قراردادی محض است ،مثلاً خوب یعنی آنچه به صورت قرارداد در جامعه مرسوم شده و مردم آن را قبول کرده اند و بد یعنی آنچه مرسوم و مورد قرارداد نیست.در این معنا خوب و بد دارای ما بازاء عینی نیست.این نظریه مورد اعتقاد بسیاری از فلاسفه از جمله ابن سینا وتمامی منطق دانان بوده است.در دوران معاصر ،این نظریه به شکلی نوین وبا نام نظریه « اعتباریات »توسط علامه طباطبایی مطرح شده است.

3-ارزش ها اموری عینی هستند ،اما مانند مفاهیم ماهوی نیستند که ما بازاء عینی داشته باشند بلکه امور خارجی بدان ها متصف و ارزش ها از آن ها انتزاع میشوند؛به عبارت دیگر ارزش ها از سنخ معقولات ثانی فلسفی هستند.فلاسفه معاصر مسلمان اکثراً پیرو این نظریه اند.


  • عباس دهقانی نژاد

  • نظرات دیگران ( )

  • کسی بزرگتر از امتـــــــــــحان ابراهــــیم (جمعه 85/11/6 ساعت 5:1 عصر)

    به مناسبت ماه محرم :

    نشسته سایه ای از آفتـــــــــاب بر رویش                                          به روی شانه توفان رهاست گیسویش

    ز دور دست ســــــــــواران دوباره می آیند                                          که بگـذرند به اسبان خویش از رویـش  

     کسی بزرگتر از امتـــــــــــحان ابراهــــیم                                          کسی چنانکه به مذبح برید چـــاقویش   

    کجاست یوســـــــــف مجروح پیرهن چاکم                                         که باد از دل صحرا می آورد بویــــــــش       

    نشسته است کنارش کسی که می گـرید                                        کسی که دست گرفته به روی پهلویش  

    هزار مرتبه پرسیده ام ز خود : اوکیــست؟                                         که این غریب نهادست سر به زانویش   

    کسی در آن طرف دشت ها نه معلوم است                                       کجای حادثه افتاده است بازویــــــــش   

    کسی که با لب خشک وترک ترک شده اش                                        نشسته تیر به زیر کـــــــــــمان ابرویش

    کسی ست وارث این دردها که چون کوه است                                  عجب که کوه ز ماتم سپید شد مویـش

    عجـــب که کوه شده چون نسیم سرگردان                                        که عشق میکشد از هر طرف به هر سویش

    طلوع می کند اکــنون به روی نیزه سری                                           که روی شانه طوفان رهاست گیسویش

                                                                                                     شاعر معاصر :فاضل نظری

     


  • عباس دهقانی نژاد

  • نظرات دیگران ( )

  • غنای فلسفه اخلاق اسلامی (دوشنبه 85/10/18 ساعت 11:13 عصر)

    در مطلب قبلی سه نقیصه  فلسفه اخلاق اسلامی از دیدگاه استاد ملکیان را بیان داشتیم .به نظر میرسد ایشان مقداری پر رنگ به این نقایص نگاه کرده اند .

    اولین نقیصه از نظر ایشان نبود دانشی مستقل به عنوان فلسفه اخلاق در آثار گذشتگان سنت فلسفه اسلامی می باشد .با اندکی تامل می توان دریافت که این نقیصه بعینه در فلسفه غرب نیز وجود دارد .فلسفه اخلاق در غرب در قرون معاصر به عنوان دانشی مستقل مطرح شده و قبل از آن چنین دانشی در آثار فلاسفه غربی رخ نمون نبوده بلکه به صورت بحث هایی پراکنده مطرح بوده است . همچنین ایشان بحث های فرا اخلاقی در فلسفه اسلامی را محدود به بحث حسن وقبح دانسته اند . علاوه بر این که بحث های راجع به حسن وقبح در فلسفه اخلاق معاصر یکی از مباحث بنیادین این دانش است این مساله نیز باید مورد نظر باشد که واقعا در فلسفه اسلامی ما بحث های فر اخلاقی ای غیر از حسن وقبح نیز داریم که از آن جمله است :رابطه خدا با ارزش ها ،مسولیت اخلاقی، اختیار واراده انسان ،عینیت وذهنیت مفاهیم وگزاره های اخلاقی ،رابطه ارزش های اخلاقی با سایر ارزش ها از جمله ارزش های زیبا شناختی وفقهی ،نسبیت ومطلق گرایی اخلاقی ،تزاحم احکام اخلاقی ،مباحث علم النفس اخلاقی  و بسیاری دیگر .

    نقیصه دوم نیز در نزد فیلسوفان غربی مسیحی از جمله آکویینی دیده میشود ومختص به فلسفه اسلامی نمی باشد .در فلسفه اخلاق مسیحی نیز چنین کوشش های نافرجامی شده است اما باید دقت داشت که کوشش های نافرجام در فلسفه نه تنها مذموم نیست بلکه قابل تقدیر می باشد .

    نقیصه سوم نیز به همین منوال می باشد .یعنی غیر از فلاسفه تحلیلی این اشکال به تمامی نحله های فلسفی وارد است که مفاهیم مورد نظرشان دارای حدود وتعاریف مشخص نبوده وبعضا بسیار مبهم و متداخل با سایر مفاهیم می باشد .فلاسفه تحلیلی نیز در بسیاری جاها راه به جایی نبرده اند وناچار از ارائه تعریف خو دداری نموده یا به بیان این که مفاهیم مورد نظرشان بدیهی می باشد اکتفا نموده اند.

    البته این سخنان به معنای این نیست که دارای فلسفه اخلاقی مدون وغنی هستیم  ونیازی به کار وکوشش وتحقیق وپژوهش و و نو آوری در این زمینه نداریم بلکه منظور آن است که در فلسفه اسلامی دستمایه هایی برای بنیان نهادن فلسفه اخلاقی مبتنی بر آراء فیلسوفان مسلمان و آموزه های اسلامی ، مو جود می باشد .


  • عباس دهقانی نژاد

  • نظرات دیگران ( )

  • فقر فلسفه اخلاق اسلامی (شنبه 85/10/16 ساعت 12:5 عصر)

    سنت(فلسفه) اسلامی ما از نظر فلسفه اخلاقی سه نقیصه دارد.

    یک نقیصه این است که در واقع چیزی که از آن تعبیر به فلسفه اخلاق می‌شود به معنای دقیق کلمه در سنت اسلامی ما به عنوان یک دانش مستقل وجود نداشته است. ما در سنت اسلامی‌مان در باب فلسفة اخلاق فقط آن بحث حسن و قبحی را که متکلمان مطرح می‌کرده‌اند، داریم که آنها هم دغدغه‌شان بیشتر بحث صفات و افعال الهی بوده است در مسأله حسن و قبح بحث‌‌های بسیار بسیار کمی در باب اخلاق وجود دارد که اشاعره و معتزله به آنها اشاره‌داشته‌‌اند.
    مشکل دوم در اخلاق اسلامی این است که در این اخلاق کوشش در جمع بین چیز‌هایی شده است که جمع شدنی نیستند. مثلاً در کتاب‌های اخلاق اسلامی ما می‌خواهد فضایل چهار‌گانه ارسطویی و نظریة حد وسط را با اخلاق قرآنی و سنتی ما که یک اخلاق سامی است جمع کنند. اخلاق یونانی با اخلاق سامی جمع شدنی نیست و شما در کتاب‌های اخلاقی متأخر ما مثل جامع‌السعادت ملامهدی نراقی، معراج‌السعادة ملااحمدنراقی می‌بینید که بحث حد وسط مطرح است. حد وسط فضیلت است. افراطش رذیلت است تفریطش هم رذیلت است. ولی در عین حال ما فضایلی داریم که طبق کتاب و سنت خودمان حتماً فضیلت‌اند ولی قابل جای دادن در نظریة حد وسط نیستند. مثلاً ایمان از لحاظ ادیان سامی فضیلت است. حالا این فضیلت حد وسط بین کدام دو حد افراط و تفریط است؟ تقرب خدا فضیلت است یا رذیلت است؟ فضیلت است. ولی بین کدام جانب افراط و کدام جانب تفریط است؟ یک نوع اخلاقی در اینجا به چشم می‌خورد که می‌خواهد هم پاس تعالیم افلاطون و ارسطو را داشته باشد و هم می‌خواهد با قرآن و روایات سازگاری داشته باشد این هم عیب دوم.
    و عیب سوم این که خود کارهایی که متصف می‌شوند به مفاهیم اخلاقی خود این کارها هم ایضاح مفهومی نشده‌اند. این هم مهم است. مثلاً شما در اسلام معتقدید که رجاء خوب است و امنیه بد است و امل نه خوب است و نه بد ولی طول‌الامل بد است. حال من از شما می‌پرسم این سه چه فرقی با هم می‌کنند. رجاء و امنیه و امل چه فرقی دارند؟ شما می‌گویید رجاء به فارسی یعنی امید. امل یعنی آرزو. اما باز بحث بر سر این است که امید با آرزو چه فرقی با هم دارند؟ خود اینها هم ایضاح مفهومی نشده‌اند. این است که واقعاً در جهان اسلام از حیث آن چیزی که امروز تعبیر می‌کنیم به اخلاق آنالیتیک (اخلاق تحلیلی) واقعاً در فقریم بدون این که بخواهیم رجز بخوانیم و شعار بدهیم باید بگوییم ما از نظر فلسفه اخلاق در عالم اسلام بسیار بسیار فقیریم. در علوم تجربی مربوط به اخلاق(روانشناسی و جامعه شناسی اخلاق) هم به طریق اولی.

    این مطلب از استاد مصطفی ملکیان و به نقل از http://kholaseh.blogfa.com/cat-6.aspx می باشد .


  • عباس دهقانی نژاد

  • نظرات دیگران ( )

  • مفاهیم اخلاقی (سه شنبه 85/10/12 ساعت 12:39 صبح)

    مفاهیم به عنوان خمیر مایه های اصلی تفکر، در طول تاریخ اندیشه مورد توجه بوده اند وحتی در برهه هایی به مهم ترین مبحث فلسفه تبدیل شده بودند .ماهیت وسرشت مفاهیم ، نحوه شکل گیری آن ها در ذهن، انواع مفاهیم وملاک تمایز آن ها از یکدیگر ورابطه مفاهیم با گزاره ها، هنوز هم محل بحث ، چالش وکندوکاو می باشد .

    اندیشمندان مسلمان نیز بیش از آن که  به مباحث مربوط به گزاره ها بپردازند ، عمدتاً متوجه مفاهیم بوده اند ودر بسیاری از حیطه ها چندان توجهی به گزاره ها نداشته اند . از سوی دیگر ، در دانش فلسفه اخلاق که دارای سه محور عمده معنا شناختی ، معرفت شناختی و منطقی می باشد، بحث از مفاهیم ، اکثر مسائل بخش معنا شناختی را دربر می گیرد . تقریباً تمامی فیلسوفان اخلاق به مسأله مفاهیم اخلاقی ، نحوه پیدایش ، تعریف و انواع آن پرداخته اند . در این میان ، فلاسفه توصیفی مشرب از اهمیت ویژه ای برخوردارند ؛ چرا که آنان کار خود را بر مفاهیم متمرکز کرده و از رهگذر مفاهیم است که نظر آن ها درباره گزاره های اخلاقی معلوم می شود .

    آنچه در این جا دارای اهمیت می باشد ؛ این پرسش است که« مفاهیم اخلاقی کدامند؟ » فلاسفه اخلاق سعی در احصاء این مفاهیم کرده اند . بعضی ،  مفاهیم ارزش ، الزام ، تکلیف ، مسئولیت ، میل ، قصد ، اراده ، تصمیم ، انتخاب و لذت را به عنوان مفاهیم اخلاقی ذکر کرده اند که مفهوم ارزش شامل خوب و بد ، ومفهوم الزام شامل باید ، نباید ، درست ونادرست می باشد . اما اکثریت فلاسفه اخلاق مفاهیم اخلاقی را در دو مفهوم ارزشی خوب و بد و پنج مفهوم الزامی باید و نباید ، درست و نادرست ، و وظیفه خلاصه کرده و سایر مفاهیم اخلاقی را به این هفت مفهوم راجع می دانند . البته باید توجه داشت که این مفاهیم همیشه محمول جمله اخلاقی قرار می گیرند . به عبارت دیگر هفت مفهوم فوق ، هرگاه محمول جمله ای واقع شوند، آن را در شرایط خاصی اخلاقی میکنند وسایر مفاهیم مذکور مفاهیمی مورد بحث در فرا اخلاق هستند؛ نه مفاهیم اخلاقی . « البته تفکیک معانی اخلاقی واژه های مذکور از معانی غیر اخلاقی آن ها مشکل است ودرباره آن نظریه های متعددی مطرح است ؛ مثلاً عده ای بر اساس ملاحظات صوری به عرضه ملاکی برای تمییز معانی اخلاقی از دیگر معانی پرداخته اند و گروهی هم بر اساس محتوای آ نها و این که مثلاً در معانی اخلاقی نوعی تعهد ودرگیری شخصی به مضمون جمله است ، آن ها را از معانی غیر اخلاقی متمایز می کنند .» برخی از معاصرین دسته بندی مفیدی برای مفاهیم اخلاقی ارائه کرده اند، بر اساس این دسته بندی ، مفاهیم اخلاقی به مفاهیم فعلی وتوصیفی تقسیم می شوند. «دسته اول . . . عنوان فعل گفتاری اند و منشاء انتزاعشان صدور الفاظی خاص در شرایطی ویژه از متکلم است . این مفاهیم از کلام گوینده انتزاع می شوند ، مثلاً تحسین و تقبیح  یا امر ونهی یا توصیه وترغیب یا تحریک و تحذیر مخاطب به انجام یا ترک فعل (بعث وزجر) و نیز درجه بندی وارزش گذاری وابراز احساسات همه وهمه از قبیل این مفاهیمند . . . دسته دوم . . . در حقیقت اوصافی اند که غایات یا خصلت های نفسانی و افعال اختیاری را وصف می کنند . مانند خوبی وبدی ، بایستگی ونبایستگی ، وظیفه و الزام ، درستی و نادرستی .»

    مسأله دیگری که درباره مفاهیم اخلاقی مطرح است ، تعریف پذیری یا ناپذیری این مفاهیم می باشد . در میان شناخت گرایان،  طبیعت گرا ها ،

     

     قائلند میتوان برای مفاهیم اخلاقی تعریف ارائه نمود ،اما شهود گرایان برخلاف آن ها به اوصاف ومفاهیم اخلاقی بسیط وغیر قابل تعریف معتقدند . شناخت ناگرایان هم که اساساً منکر معنا داری مفاهیم اخلاقی می باشند . در میان فلاسفه مسلمان رویکرد ها متفاوت می باشد ولی نظر محصل ومختار معاصرین بر این است که مفاهیم اخلاقی پایه بسیط ، تحلیل و تعریف ناپذیرند .

    مسأله مهم دیگر درباره مفاهیم اخلاقی این است که آیا این مفاهیم از یک واقعیت حکایت میکنند یا این که برساخته ذهن بشرند؟ قاطبه توصیف گرایان ( شناخت گروان) قائل به عینیت مفاهیم اخلاقی و توصیف ناگروان (شناخت ناگروان) معتقد به ذهنیت مفاهیم اخلاقی وجعل وخلق آن توسط انسان ها هستند . هر دو رویکرد در نزد متفکران مسلمان نیز دیده می شود.بدین معنی که اشاعره ذهنیت ومعتزله وشیعه عینیت گرا بوده اند .در یادداشت های بعدی به شرح بیشتر این مسئله از دیدگاه متفکران مسلمان خواهیم پرداخت .

  • عباس دهقانی نژاد

  • نظرات دیگران ( )

  •    1   2      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    مقاله
    خطیب شهر
    [عناوین آرشیوشده]
  •   بازدیدهای این وبلاگ
  • امروز: 8 بازدید
    دیروز: 12 بازدید
    کل بازدیدها: 199235 بازدید
  •   پیوندهای روزانه
  • زیارت نامه صدام ! [74]
    انزوای رادیکالیسم ، آیا اتفاق می افتد ؟ [25]
    مردم و ولایت فقیه [69]
    کاندیدای محبوب من ! [141]
    ما چهار زن داریم ! [152]
    توافت های ایران وخارج ! [57]
    رفتار با اهل سنت از دیدگاه مرجعیت [132]
    از دفترچه خاطرات آقای خاتمی خودمان !!! [221]
    غرب و رییس اونجایمان !! [91]
    ترجمه یک متن فلسفی دوره ساسانی [167]
    [آرشیو(10)]

  •   درباره من
  • فلسفه اخلاق اسلامی
    عباس دهقانی نژاد
  •   لوگوی وبلاگ من
  • فلسفه اخلاق اسلامی
  •   فهرست موضوعی یادداشت ها
  • اخلاق هنجاری و کاربردی[12] . متفرقه[10] . فرا اخلاق[9] . مناسبت ها[6] . امتحان پایان ترم[4] . . . .[2] . کوته نوشت[2] . مطالعه فلسفه اخلاق . عرفان .
  •   مطالب بایگانی شده
  • تابستان 1388
    بهار 1388
    زمستان 1387
    پاییز 1387
    تابستان 1387
    بهار 1387
    زمستان 1386
    پاییز 1386
    تابستان 1386
    بهار 1386
    زمستان 1385
    زمستان 88
  •   اشتراک در خبرنامه
  •  

  •  میروم می آیند !

  • بشـکاف ( نقد مفید با مدیریت جدید!‏)
    دایرة المعارف فلسفی استنفورد
    هادی جمالیان
    سید علی اصغر علوی
    مهدی مشفق(نافــــــــــذ)
    مهدی حق بین و بانو
    افسانه های سرگردانی
    نقطه سرخط
    محمود سیفی
    مجتبی ونرگس (عکس )
    حاشیه نشین
    عادل عندلیبی
    دختری در راه آفتاب
    فقط یزدی ها لطفا
    آمیرزا
    جنون مودبانه
    احمد نظری
    آهووووووووو
    طنزهای یک امید مهدی نژاد
    سید مهدی سید صادقی
    نقی مختاری
    دکتر مریدی و بانو
    بود وخواهد بود . توصیه می شود !!
    پرگار
    مهدی الله خواه
    تنفس تنهایی
    حمید اسدی
    بچه های دانشکده الهیات
    سید مهدی ناظمی(ره)!!
    مجید بذرافکن
    سایتی پر از کتب کلامی شیعه به زبان عربی
    دروازه گربه
    میس طلبه !
  •  لوگوی دوستان من