• وبلاگ : فلسفه اخلاق اسلامي
  • يادداشت : امتحان پايان ترم
  • نظرات : 2 خصوصي ، 8 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام و خسته نباشيد.

    نميخواستم پيامي بگذارم چون ...

    اما تركيب هايي مانند:«خود گروي ، ديگر گروي ، نتيجه گروي ، وظيفه گروي و فضيلت گروي .» و اينكه چرا بجاي مصدر گراييدن، از مصدر گرويدن استفاده شده است، برايم سوال شد، همينجا ميخواهم اين موضوع را بصورتي خام طرح كنم و اصراري بر درست بودنش هم ندارم، چون خودم هم نميدانم درست است يا نه:

    مصدر گرويدن ،يك پيوستن فيزيكي ست. چيزي ست كه پس از گراييدن اتفاق ميافتد. من فكر ميكنم كه شما در آغاز به يك دين يا حزب سياسي «گرايش» پيدا ميكنيد و سپس بدان «مي گرويد».

    در فارسي كلاسيك حد و مرز ايندو چندان روشن نيست اما در فارسي امروز «گراييدن، گرايش، گرا» صرفا در حد يك «باور» باقي ميماند. شما ميتوانيد به يك گروه عرفاني گرايش داشته باشيد بدون هيچ وظيفه اي. اما«گرويدن» معناي پيوستن ميدهد از روي اعتقاد و باور يعني اگر شما به همان گروه عرفاني «بگرويد» يعني اينكه بايد در جلسات آن شركت كنيد و غيرو...

    پاسخ

    ممنون از نظر دقيقتون . در كتاب فلسفه اخلاق فرانكنا كه توسط هادي صادقي ترجمه شده و استاد ملكيان بر روي آن نظارت داشتند اين مصدر به كار رفته است . من هم براي اولين بار فلسفه اخلاق را از آنجا ياد گرفتم واين گونه در ذهنم نشسته است . اصراري بر اين كاربرد ندارم وتنها بر حسب عادت چنين گفته ام پيروز باشيد .