• وبلاگ : فلسفه اخلاق اسلامي
  • يادداشت : رييس جمهور نتيجه گرا !‏
  • نظرات : 2 خصوصي ، 18 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2      
     

    با سلام

    قبلا از اينكه ميخواهم از فيلسوفي نقل قول كنم به چند دليل بايد عذرخواهي كنم و ميكنم. همان فيلسوف مي گويد: «بادا خداوند به فيلسوفان بينشي عطا كند تا آنچه مردم عادي مي بينند را بتوانند ببينند». اما بحث من در اين جمله اوست:

    The meaning of a question is the method of answering it.Tell me how you are searching and I tell you what you are searching for.xx***xx

    چيستي چگونگي است و دوگان غايت-وظيفه را مي توان واسازي كرد.(ر.ك. orf.blogfa.com)

    پاسخ

    سلام .شما آنقدر عزيزهستيد كه ما را فدا هم بكنيد معذرت لازم نيايد . البته ما فهميدن شما را سختمان است !‏اما گنسلر تلاشي تقريبا مفيد كرده است براي از بين بردن اين دوگانگي در كتاب در آمدي بر فلسفه اخلاق در مجموعه در آمد هاي فلسفه راتلج . اما نقل قولتان از آن فيلسوف نيز امري پذيرفته ومقبول در تفكر فلسفي وحتي فقهي !‏ مي باشد . اما عرف !‏اگر منظورتان همان كامن سنس است از اسپنسر وسيجويك به اين طرف در فلسفه اخلاق بسي مورد عنايت بوده وحتي شهود گرواني چون مور ،‏راس و پريچارد به آن عنايت تام داشته اند اما مع الاسف چون ساير نظريات در حيطه فلسفه اخلاق از بوته نقد سر بلند بيرون نيامده و تنها در حد مكتبي دلنشين و پر ادعا باقي مانده است . عليرغم اين ،‏من يكي را سرسپردگي اي به اين مرام است نسبت به ساير مكاتب . اما اگر منظورتان غير از اين است ـ كه با توجه به چيستي چگونگي است ،‏چنين مي پندارم ـ درك نتانم كه كه من با فلسفه معاصر و انديشه ورزي قرن اخير بدبختانه آشنا نيستم .

    1- البته بعد از يادداشت كيهان، بيت رهبري بطور تلويحي هم نظر رييس جمهور را تاييد كرد و هم نظر شريعتمداري را ولي به اصحاب رسانه - بخوانيد حسين شريعمتداري - نيز تذكر داد از اين پس تا مطلبي رسما به عنوان نظر رهبري اعلام نشده از اظهار نظر هاي شخصي در اين خصوص خودداري كنند.

    2- به نظر من بجاي عبارت - و آقاي شريعتمداري يك وظيفه گرا است- بهتر بود مي نگاشتيد -در اين دعوا آقاي شريعمتداري از موضع يك وظيفه گرا سخن مي گويند - چرا كه نتيجه گرايي ايشان را نيز در موقعيت هاي ديگر شاهد بوده ايم.

    3- به نظر من اصل استناد به نظر رهبري از سوي رييس جمهور توهين به شعور مجلسيان بود و نشان از استيصال ايشان در كسب راي اعتماد از مجلس خواه اصل مطلب راست باشد خواه دروغ

    بعد التحرير : قاضي به متهم: شما چرا ترتيب زن همسايه را داده ايد و بعد هم اورا كشته ايد و جسد و اورا سوزانده ايد و ..... متهم : اقاي قاضي ببين ! من يك انسان اخلاق مدار هستم منتهي از نوع نتيجه گرا شما هم بهتره يه درس فلسفه اخلاق پاس كني !!

    پاسخ

    سلام بر هادي كه عزيز دلم است و بر من منت بسيار ميگذارد . اما 1 _ بله درسته اما به مطلب من ربطي نداشت . 2 ـ‏بله درسته منظور من توي همين داستان بود وگرنه كار ندارم اصلا شريعتمداري كيه . فقط يك داستان آموزشي بود كه بر حسب اتفاق !!‏سر از واقع هم در آورده بود . 3 ـ‏قاضي به متهم : شما چرا به زن همسايه تجاوز كرده ايد!! نكنه من مردم اون وقت كي به تو ادب آداب دارد ياد بده ؟ آدم شو !‏4 ـ‏ به خاطر اين كه مديون بزرگان مكتب پيامد گوري نشوم بايد خاطر نشان شد كه نتيجه گروي قواعد خاص خود را دادر اين قدر هم هر كس هر كس نيست و بي پايه ومبنا نيست كه بتوان با آن هر كاري را توجيه كرد.

    چه دقيق به اخلاق و فلسفه اخلاقي ربطش دادي

    من يكي كه از كار اين سياستمدارها هيچ سر در نميارم

    شايد به خاطر همينه كه هنوز اندر خم يك كوچه ام!

    پاسخ

    جاي نگراني نيست من هم سر در نميارم احتمالا خودشون هم ...
     <      1   2